Hobbymagasinet - Din hobbybutik på nätet!
Handla
Att handla i vår internetbutik är enkelt. När du hittat en vara du vill ha lägger du den i varukorgen. När du är nöjd klickar du på varukorgen för att ange dina uppgifter och lägga din beställning.
Är du kund sedan tidigare loggar du in med dina användaruppgifter och slutför köpet.
Välkommen med din beställning!
Leveranstid
Din beställning skickas normalt samma dag eller senast en arbetsdag efter din beställning.
Lager / leveranstid
På varje artikel anges en beräknad leveranstid. Om leveranstiden är längre än beräknad leveranstid kontaktar vi dig med aktuell leveranstid.
Leveranssätt och fraktkostnad
Paketleveranser sker normalt med Bring och skickas till ett utlämningsställe. Om sändningen av transporttekniska skäl inte kan sändas till ett utlämningsställe kommer vi att kontakta dig för att hitta lämpligt leveranssätt.
Du kan beställa hur mycket du vill - vi håller alltid lägsta möjliga fraktkostnad Är beställningen över 500.- skickas leveransen fraktfritt!
Vid beställning av bränsle se frakter bränsle.
Leverans till annat land
Vi levererar gärna till andra länder men fraktkostnaden varierar. Kontakta oss därför för en prisuppgift för fraktkostnaden.
Om varan är slut
På varje artikel anges lagerstatus. Är en vara du beställt slut sker en delleverans. Ingen restnotering sker. Du kan alltid kontrollera på vår hemsida om varan finns i lager, Du kan då beställa produkten igen.
Naturligtvis behöver du aldrig betala för något som vi ej levererar.
Leveransbekräftelse och kollisökning
När ditt paket är klart skickas ett e-mail med sändningsnummer på försändelsen. Du kan då gå in på www.dhlpaket.se för att se var ditt paketet befinner sig. Har du uppgett ett giltigt mobilnummer skickas en SMS-avisering när paketet kan hämtas ut. Notera att du måste ta med giltig ID-handling samt visa upp ditt SMS för att få ut paketet.
Priser
Alla priser är angivna inklusive svensk moms (f.n. 25%). Vi reserverar oss mot eventuella prisförändringar och för felaktig information orsakad av tekniska eller mänskliga fel.
Uppenbara prisfel
Hobbymagasinet AB förbehåller sig rätten att annullera order då ett "uppenbart" prisfel inträffat. Ett uppenbart prisfel definieras på så sätt att priset på en vara skiljer sig märkbart från det normalt förväntade verkliga priset. I dessa fall skiljer sig priset så markant från det verkliga priset att kunden bör förstå att priset är felaktigt.
Frakter bränsle
Bränsle betraktas som Farligt Gods vilket innebär att det är komplicerat och kostsamt att skicka. Vill du ändå att vi skall skicka bränsle till dig så gör vi gärna det, men tänk på följande:
- Du kan bli tvungen att hämta ditt paket på transportföretagets terminal
- Fraktkostnad för Farligt Gods läggs till när du slutför din beställning.
- Detta Farligt Gods tillägg gäller för upp till 5 liter. Vill du beställa större mängder kontakta oss för offert.
BETALNING
Betalning gör du via bank/kreditkort, direktbetalning, faktura, delbetalning eller Swish. Vi använder Billmate Checkout för alla transaktioner med SSL och maximal säkerhet. Inga kostnader för fakturaavgift eller andra betalavgifter tillkommer i kassan när du använder Billmate Checkout hos oss. Läs mer om detta under Billmate betalningsvillkor här nedan.
BILLMATE VILLKOR KORTBETALNING
Ej utlösta / hämtade paket
För paket som inte kan levereras eller ej hämtas ut på angivet utlämningsställe, kommer vi debitera en kostnad på minst 195kr. Om våra kostnader är högre kommer dessa kostnader att debiteras.
Åldersgräns
För att beställa via vår internetbutik måste du vara minst 18 år. Du måste därför alltid lämna ditt personnummer vid beställning. Är du under 18 år ska målsman godkänna din beställning och bifoga sitt personnummer.
För att handla i vår fysiska butik har vi ingen åldersgräns.
Ångerrätt (Internetbutik)
Om du köper en vara på postorder har du enligt distans- och hemförsäljningslagen en ångerrätt som ger dig möjlighet att ångra köpet inom 14 dagar. Efter det att du, på din bekostnad, har returnerat varan återbetalar vi det du betalat för varan. Vi återbetalar inte fraktkostnader eller andra avgifter. (Har du betalat med kort kan det ta ett par bankdagar innan du har pengarna på kontot).
Ångerfristen börjar löpa den dag du tagit emot varan. Du har som köpare rätt att lätt undersöka varan men den måste vara i väsentligt oförändrat skick. Du får dock inte använda / testa varan.
Som villkor gäller att:
• Varan måste vara komplett i originalförpackning som återlämnas i väsentligt oförändrat skick.
• Varan får ej vara använd / testad.
• Nedanstående returblanket skall fyllas i och bifogas tillsammans med kvitto / faktura.
• Om varan innehåller flera förpackningar med tillbehör / delar får dessa ej öppnas.
Ångerätt gäller inte
• Lim, oljor, färg som är öppnade.
• Mjukvara där plombering är bruten.
Paketera varan väl eftersom du som kund står för risken samt kostnaden för returfrakt. Använd alltid vår returblankett när du returnerar en vara.
Spara alltid inlämningskvittot från Posten eller annan fraktleverantör ifall försändelsen skulle försvinna på vägen.
Vi hämtar ej ut paket som skickas till oss mot postförskott.
Returer skall skickas så att de kommer direkt till oss (ej till ombud).
Returanmälan
Före retur eller byte ska du alltid göra en anmälan online hos oss. Maila oss på info@hobbymagasinet.se så meddelar vi vilken returadress som skall användas.
Transportrisk
Hobbymagasinet AB ansvarar inte för transportskador. Alla transportskador ska göras upp med aktuell speditör. Kontrollera noggrant att leveransen är oskadad när du kvitterar leveransen. Notering om eventuell skada måste göras på fraktsedeln / mottagningskvittot som du signerar.
Synliga skador på försändelsen är att betrakta som transportskada. Tänk på att anmäla detta omgående. Se till att spara all dokumentation kring din leverans för att underlätta anmälan.
Anmälan ska göras inom 7 dagar efter mottagandet för att reklamationsrätten ska gälla. Ny vara skickas när speditören tagit på sig ansvaret eller vid annan överenskommelse med kunden.
Reklamationsrätt
I Sverige har vi en lagstadgad reklamationsrätt på tre år. Det är den tid du som konsument har på dig att påtala ett fel som fanns vid leverans av varan s k ursprungsfel. Med ursprungsfel menas fel som fanns när varan levererades! Har din produkt ett ursprungsfel ersätter vi dig med en reparerad eller ny produkt.
Notera att det finns ingen "garanti" för att en bil skall klara en kollision eller att ett flygplan inte kan gå sönder om det landar hårt / kraschar.
Självklart ställer vi upp och hjälper dig med delar och reparation om din modell gått sönder men det täcks inte av Reklamationsrätten.
Läs mer på www.konsumentverket.se
Manualer
Till alla modeller vi säljer medföljer en detaljerad instruktion, i många fall på svenska. Om det är viktigt för dig att manualen är på svenska kontrollera innan köp att just den modell du valt har svensk manual. Om modellen inte har en svensk manual medföljer en detaljerad manual på engelska.
Du kan också ladda ner nedanstående svenska instruktion som beskriver hur du på bästa sätt använder din modell.
Ladda ner svensk instruktion
Genom att klicka på nedanstående länk kan du ladda ner en Svensk instruktion "Kom igång med din radiostyrda modell" som beskriver hur du på bästa sätt använder och hanterar din radiostyrda modell.
- RC instruktion (alla modeller) -
Reparationsvillkor
På de produkter som repareras är normal servicetid 1 - 4 veckor, beroende på produkt och belastning på vår serviceavdelning.
• Undersökningsavgifter
Om felet på inlämnad produkt ej bedöms som garanti skickas normalt ett kostnadsförslag till dig. Kostnad för reparation är 195.- per påbörjad halvtimme plus eventuella reservdelar.
Önskas retur utan reparation debiteras undersökningsavgift plus returfrakt. Undersökningsavgift debiteras med 195.- per påbörjad halvtimme.
• Hobbymagasinets ansvar för inlämnad produkt
Hobbymagasinet ABs ansvarar för inlämnad produkt 2 månader efter det att kunden meddelats eventuellt kostnadsförslag eller fått annan förfrågan där Hobbymagasinet är beroende av ett svar för att kunna fullfölja reparationen. Får vi inget svar inom 2 månader utgår vi ifrån att Du som kund inte längre vill ha produkten och den kan då lämnas till återvinning.